En tripp till Ungern

Ungern känns redan så otroligt långt bort, trots att det bara var förra helgen jag var där (28 nov-2dec). Det händer väldigt mycket nu för tiden, och utöver det så var jag så väldigt trött förra veckan så det blev inte direkt så mycket skrivet. Nu är jag tillbaka för fulla muggar och tänkte väl försöka sammanfatta resan!
 
Packningen
När jag reser gör jag det i stort sett alltid med min ryggsäck - that's it. Brukar sällan behöva mer saker med mig, den är väldigt bekväm att bära och går dessutom in som handbagage så det sparar tid. Nu inför den här resan tänkte jag att jag skulle ha med en inflyttningspresent till Ákos. Han flyttade förvisso in i lägenheten i maj, men han har inte tagit tag i att göra i ordning lägenheten förrän nu senaste tiden, förståeligt då han behövde få ordning på sig själv den första tiden. Han har påbörjat en samling med ölglas av olika sorter och former, och därför tänkte jag att det vore kul att han fick lite svenska glas också. När Trappan bytte ut sina glas fick jag med mig två Spendrups-sejdlar, varav jag bestämde mig för att ge ett till Ákos, och sedan beställde jag ett Falcon-glas och ett Guiness-glas. Guiness-glaset för att han ska kunna bjuda mig, en svenska, på öl när jag kommer på besök! Så beställde jag också ett svenskt-ungerskt/ungerskt-svenskt lexikon samt en bok Nybörjarsvenska för ungrare till honom, för att hjälpa till att fylla ut hans bokhylla som han beklagade sig att den ekade så tomt. Dessutom tog jag med en påse lussebullar att bjuda på. Tema Sverige och svenskt, alltså! Glasen lade jag ihop i en kartong och slog in, och böckerna fick gå tillsammans i ett paket. Tack och lov var böckerna väldigt små, men man kan ju föreställa sig hur mycket (lite) plats jag hade över i min ryggsäck, och då skulle jag packa finkläder för en "julmiddag" med Conti-gänget också! Det slutade med att jag endast hade ett par skor med - de jag hade på fötterna!  


Tänkte att jag skulle införskaffa ett par nya väl på plats i Ungern, men det blev aldrig så. Visade sig att de var väldigt bekväma ändå och en helg senare var det nemas problemas!
 
Första kvällen när jag kom dit for jag och Ákos hem till hans föräldrar och blev bjudna på middag! Väldigt gott och väldigt trevliga föräldrar! Ákos fick agera tolk mest hela tiden, haha! Men jag förstod en del ändå, så han behövde inte översätta allt :) De är väldigt rara och gav mig en ungersk kalender och en honungsskål med tillhörande 'honungssked', eller vad man nu kallar det. Jag tänker jämt på Kellogg's K Special när jag ser en sån för de hade någon bild där de tipsade om att man kan äta flingor med honung och nåt mer... Eh ja, sidospår. Men väldigt fin gest! Efter maten gav vi oss iväg mot Veszprém efter ett kort stopp uppe vid Citadellan och utsikten över Budapest! Väldigt vackert!
 
Budapest by night
 
På torsdagen var vi på "julmiddagen". Över hälften som var där har varit i Arvidsjaur så det var bekanta ansikten och en väldigt trevlig middag! Om i Ungern, ät "Harcsapaprikás, kapros túróscsuszával" ("Paprika catfish with dill cottage cheese noodles"), mycket gott, mycket gott!
 
Fredagen blev en chill-dag, men på lördagen sedan for vi till Hévíz, en by känd för sitt termobad. Dock är det lite osäkert just hur känd; enligt den engelska beskrivningen är det världens största termosjö, men enligt den ungerska beskrivningen är det Europas största. Tvetydigt. De garanterar minst 22° i sjön hela året om, och när vi var där visade termometern på 27° utomhus och 32° "inomhus" (se bild nedan, det är byggt ett hus uppepå sjön på pålar). Just där vi klev i sjön kändes det dock inte så varmt, så badkruka som jag är stod jag en liten stund i den "6°C-gradig-varma" luften innan jag vågade mig ner i vattnet. Tyskarna (jo, de är överallt) tyckte det var lite komiskt, hehe.. Men så blev det lite behagligare när man simmade runt och hittade lite varmare fläckar. Häftigt var det minst sagt! Ett dopp räckte dock, sen drack vi varsin öl och åt nougatcremepannkakor tills vi gick till bussen igen, sockerchock deluxe javisst!


Hévíz termobad. Bild från travelo.hu
 
På söndagen åkte vi med buss till Budapest igen och åt en väldigt god soppa och risotto hos Ákos föräldrar igen. Nu fick jag ett Rooibos-te och teburk av föräldrarna! Teet har jag testat och det är gott! De är så rara :) Och man får lite hybris när Ákos har nämnt nu i efterhand att de tycker jag är minst 10 gånger bättre än hans ex som han var tillsammans med i 6 år. Och ännu mer när han säger att det inte gör mig rättvisa att jämföra oss så för vi är så olika. Shit. :) 
 
Och ja, ryggsäcken var ganska tom på tillbakavägen då ölglas, böcker och lussekatter var urlagda. 

Kommentarer

Postat av: Jonas

Vet inte om informationen på engelska/ungerska var så tvetydig, världens största termobad måste ju också vara Europas största? ;)

Svar: Fast du vet, om det "bara" är Europas största så är det ju inte världens största! ;)
Modin

2012-12-19 @ 20:58:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0