Nobel NightCap 2012

Tillbaka i Norrköping och har nog lyckats hitta tillbaka till en normal dygnsrytm nu. Men jag är fortfarande dagvill. Tisdagen försvann väldigt snabbt, "konstigt nog". Jag kom i säng kring halv 8 i Märsta, och 12 gick jag iväg till stationen för att påbörja resan mot Norrköping. La mig i Norrköping vid 4 och klev upp först 10 i dag. Jag var lite trött!
 
På bussen till Norrköping träffade jag en tjej som just kommit från Kambodja. Hon skulle egentligen ha varit där i några månader med sina vänner men nu efter två veckor så saknade hon sin pojkvän så mycket så hon bokade om sin flygbiljett och kom tillbaka. Pojkvännen visste igår ännu ingenting så det skulle bli en "liten" överraskning! Nu tillbaka i Sverige hade hon inga pengar på telefonen men ville gärna höra av sig till sin kompis som var väldigt orolig av sig, och bad att få låna min telefon för att skicka ett sms i utbyte mot en femma. Jag lät henne göra det, även om fem spänn kändes som ett otroligt överpris för ett sms så var det nog värt mer för henne. Vännen skickade sedan svar till min mobil som jag visade henne. Vännen verkade väldigt lättad! Alltid kul att kunna ställa upp för en medmänniska :) 
 
Nobel NightCap
I går I måndags for jag från Norrköping vid tre på eftermiddagen, och var framme på centralen vid halv 6. Tog mig till Drottning Kristinas väg (DKV) 15, Kårhuset Nymble, och hämtade vita balhandskar och "axeltyg" från bror. Sedan for jag vidare till vad jag råkade kalla "Lappträsk", men som egentligen heter Lappkärrsberget. Det är strax norr om KTH, och där Campus Lappis ligger, samt där min vän Amanda bor. Hon bjöd på bandpasta, köttfärssås och god sallad med avokado, tomat och mozzarella. Jag stod för vinet! Mumsigt och en god start på kvällen! Per fixade så hon också skulle kunna komma in, men tyvärr fick hon huvudvärk och stod över.
 
KTH i dekor
Även KTH-byggnaderna piffades upp under Nobelaftonen.
 
Nåja, jag gav mig iväg ombytt till balklänning och släpandes på en resväska. Jag kände mig som Stockholms enda aktiva trottoarplog.. Väl uppstigen ur underjorden ca 5 över 11 vid Tekniska Högskolan-T-banestationen klev jag direkt in i kön till Nobel NightCap, som då var ca 200 meter. Den blev längre bakom mig! Tyvärr verkar garderobsluckorna inte direkt ha varit dimensionerade för att ta in 1500 pers, så där gick det långsamt. Det fanns tillräckligt med folk, men begränsat med yta för att kunna hjälpa fler på samma gång. Så, klockan 1 var jag inne.. Tur man är norrlänning så man kommit förberedd med strumpbyxor under klänningen (syntes inte) och därmed inte frös sönder. Stockholmarna omkring mig klagade väldiga. Men till slut var vi alla inne, och det var väldigt trevligt där inne! Fin dekor och rum med olika teman, men alla höll sig på sitt sätt till årets huvudtema för hela Nobel: cirkus. De hade shower med dans och akrobater, och cirkusstånd där man kunde hämta glass, lakrits, ost och lite allt möjligt. Kaffestånd till och med. Champagnebar och diverse barer. Och ja, det var öppen bar! Inte dåligt! Men det jag kommer ihåg bäst och som gjorde mest intryck på mig var att se olika folkdräkter, vilka är godkända som högtidsdräkt. Japaner gick runt i kimonor och tofflor, och damernas var åtsnörda så de hade en steglängd på ca 30 cm och trippade fram, just som på film! Det var en herre av afrikansk härkomst som hade en väldigt färgglad dräkt, mycket imponerande! 
 
Tyvärr påverkades sedan även hemgången av garderobsproblemen. Per och jag ställde oss i kön ca kvart-tio i 5, innan festen avslutats, för att klara oss undan den värsta kön. Festen slutade sedan vid 5. Per stod med mig för att kunna hjälpa mig till ett ställe att byta om sedan, innan han fortsatte hjälpa till med undanröjningen. Men ja, det tog lite tid. Ungefär en timme senare hade jag fått ut jacka och väska och kunde byta om och sedan bege mig mot Märsta. Tur man inte var sist i kön... Och för att poängtera, de var verkligen inte ineffektiva de som jobbade i garderoberna, utan det var luckan som begränsade, tyvärr. Den "röda" garderoben kunde de öppna från två håll men tyvärr hade nog de flesta använt den "gröna", som jag, vilken var den första man kom till när man gick in. Men men, tur det inte började brinna, det hade varit jobbigt så som köerna såg ut..
 
Men överlag en väldigt trevlig natt! :D
 
Bror och jag på Nobel Nightcap 2012
Bild från nobelnightcap.se.

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0