ÄNTLIGEN!

... har jag fått arslet ur vagnen och börjat leka fram en ny design! Det har behövts ett tag, men det blir ju inte mycket gjort när inspirationen tryter och det gått allt annat än framåt med Teneriffa-flytten på grund av arslet "Tom Parker"! Just det ja, jag inte berättat om det, va? ;)


Jag har alltså letat lägenhet på Teneriffa de senaste veckorna för att kunna flytta dit över vinterhalvåret, och har då klickat på några stycken för att få mer information om dem och har blivit kontaktad av 'uthyrarna'. Bland annat har jag fått svar från en med en 60-kvadratare för 300 euro i månaden, med vatten, el, tvättmaskin, yadda yadda... allt inkluderat i priset. Han som har hand om den är en karl vid namn Tom Parker ("Tom Parker") som då skrev om allt på spanska först, och jag svarade.
    Sen så blev jag mer positivt inställd till den här lägenheten och det var väl lika bra att ta den då, men han sa att han åkt till England för jobbet och att vi då måste lösa problemet nycklarna och kontraktet på nåt sätt för han var den enda personen med nycklar dit. Han föreslog TNT med Western Unions inblandning. Det skulle gå till som så att han lämnar nycklar och kontrakt till TNT som har det i sin förvaring till dess att jag lämnat två månaders deposition (600E) genom Western Union. När sen TNT fått in pengarna skickar de vidare kontraktet och nycklarna till mig och jag får två dagar på mig att kolla lägenheten och bestämma om jag vill ha den. Vill jag det så släpper de depositionen till honom, vill jag inte det så får jag tillbaka mina pengar.


I det mailet där han beskrev hur det skulle gå till ursäktade han också sin spanska och skrev att det skulle vara bra om jag kunde engelska, så jag bytte till engelska och frågade om det gick att skicka nycklarna till Teneriffa för jag skulle inte hinna kolla lägenheten på två dagar om jag fick nycklarna hit (en dag Stockholm - Märsta, en dag Teneriffa). Han svarade - på verkligen inte perfekt engelska - att han ju inte har någon där som kan ta emot nycklarna och att han nu behövde min adress för att sätta igång det hela. Jag föreslog att man väl skulle kunna skicka det till TNT på Teneriffa men att jag ändå skulle göra depositionen härifrån, skickade även med min adress och att han får göra som han känner för.I sitt svar skrev han nån kommentar om att det nog går och att han ska gå och sätta det hela i rullning på eftermiddagen.


Jag har nu fått ett mail från "TNT express"
med avsändare Tom Parker med adress, mottagaren (jag), och personen som ska agera som mellanhand med adress till vilken jag ska skicka pengar: Simon Seatle (ja, seaTle - ett T). Det står också längst ner att det ska göras genom att man betalar cash (spela roll? niet) till ett Western Union-kontor (finns på Pressbyrån mm), och att det bara går med Western Union.
    Jag passar på att googla på den här Simon Seatle's adress 8 Oxford Street i London, vilket verkar vara ett köpcenterområde, men TNT ser ut att ha adressen 9 Oxford Street. På googles resultatlista får jag också upp (längst upp) "Rip-off Report: Jean Dubois He proposed me to ship the keys of a... " . Awesome. Går in där och läser igenom och hela rapporten är nästan som tagen ur det jag fått från "Tom Parker".
    Jag går också in på TNT's hemsida, kollar upp deras kundtjänstnummer (vilket är gratis - älska!) och ringer dem. De har då verkligen inget samarbete med Western Union och har inget med det här att göra, och personen i luren uppmanar mig att göra en polisanmälan.


Så nu har jag en Tom Parker/Simon Seatle/vad-han-nu-heter
som väntar på pengar och det är ju ett gyllene läge egentligen om Londonpolisen skulle vilja engagera sig och om man kan skicka meddelanden via Western Union, t.ex. "This man is a con artist. Pretend there's something you have to go check but that there's probably nothing wrong, and contact the police". I så fall skulle man kunna ta personen då den försöker hämta ut "pengarna". ELLER, så kan jag driva tillbaka med honom. Känns lite lockande det med.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0